Grywalizacja w biznesie
Organizacje poszukują sposobów na zwiększanie lojalności ich pracowników, a także na podnoszenie poziomu ich motywowania. Zespoły w większych organizacjach, które zajmują się stricte motywowaniem pracowników ciągle wynajdują coraz to nowsze, efektywniejsze i bardziej innowacyjne metody, które mają na celu zmaksymalizowanie jakości motywacji u pracowników. Bez wątpienia, jedną z takich metod jest grywalizacja, która w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność – w Polsce ta metoda dopiero raczkuje, jednak z każdym miesiącem coraz śmielej wkracza w przedsiębiorstwa ulokowane w naszym kraju. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie jak działa grywalizacja w biznesie?
Przede wszystkim, co oznacza pojęcie grywalizacji?
Grywalizacja to jakby transformacja czynności wykonywanych każdego dnia w grę, w której zdobywamy punkty czy inne dodatki za szczególne osiągnięcia. Okazuje się, że grywalizacja może być w biznesie niesamowicie pomocna i efektywna. Surowe dane, które ujrzały światło dzienne za pośrednictwem instytutu badania opinii publicznej Gallupa, pokazują, że blisko 60% pracowników na świecie jest słabo zmotywowanych do pracy – oznacza to, że poziom ich zaangażowania w to, co robią, jest statystycznie niewielki i nieznaczny. Motywacja polega na tym, aby zwiększyć zaangażowanie pracowników w wykonywane przez nich czynności – w tym właśnie celu powstała grywalizacja, ma ona za zadanie wprowadzać elementy z gier komputerowych, konsolowych czy nawet planszowych do codziennego życia w organizacji. Grubo ponad połowa pracowników olewa pracę i zupełnie się w nią nie angażuje – może to mieć fatalne skutki, gdyż praca na „odczep się” może odbijać się na jakości wykonywanych usług bądź też produktów. Dyrektorzy przedsiębiorstw od dłuższego czasu poszukują więc najróżniejszych metod, aby zaangażowanie pracowników wyraźnie zwiększyć. Grywalizacja z pewnością jest jedną z nich – nie sprawdzi się ona w każdej organizacji, ale z pewnością warto ją wypróbować – nic przecież nie stracimy.