Sztuka odpowiedniego zachowania w relacjach biznesowych
Savoir vivre
Pojęcie savoir vivru zna każdy, kto skończył szkołę podstawową. Warto pamiętać o zasadach, dzięki którym funkcjonowanie w społeczeństwie jest łatwiejsze i bardziej komfortowe. Savoir vivre jest również bardzo ważną kwestią w biznesie, o czym warto stale pamiętać.
Savoir vivre w biznesie
Nowoczesny savoir vivre w biznesie to konieczność, dzięki której można osiągać sukcesy w tym obszarze. Oto zasady, o których należy pamiętać:
- Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne – jest to prawdą od wielu lat, wciąż należy o tym pamiętać.
- Zasada pierwszeństwa – pamiętaj, że pierwszeństwo ma zawsze ta osoba, która sprawuje wyższą funkcję. W biznesie jest to ważniejsze niż wiek czy płeć.
- Podaj wizytówkę w odpowiedni sposób – czyli w taki, który umożliwia drugiej osobie natychmiastowe jej odczytanie. Nie podawaj wizytówki do góry nogami albo informacjami zwróconymi w stronę podłogi.
- Odpowiednie ubranie – w obecnych czasach można sobie pozwolić na nieco mniej sztywne reguły. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby ubiór dostosować odpowiednio do sytuacji. Smart casual nie zawsze będzie odpowiednim wyborem.
- Szacunek – to właśnie na nim się wszystko opiera. Należy zachować go i okazywać naszemu rozmówcy zawsze, niezależnie od tego co sobie o nim myślimy prywatnie.
- Reaguj na potrzeby rozmówców w odpowiedni sposób.
- Nie zawsze trzeba trzymać się sztywnych zasad – są takie sytuacje, w których lepiej sobie co nieco odpuścić. Warto więc ćwiczyć umiejętność rozpoznawania emocji innych, aby wiedzieć w jakich sytuacjach można nieco porzucić sztywne ramy savoir vivre.
Podsumowanie
Odpowiednie zachowanie i kultura są bardzo ważne, zarówno w codziennym jak i zawodowym życiu należy o nich pamiętać. Osoba zajmująca się biznesem musi znać zasady savoir vivre, co wpłynie pozytywnie na jej efektywność, oraz na osiągnięcia na polu biznesowym. Warto jednak również wiedzieć, w jakich sytuacjach można nieco odpuścić. Nie zawsze sztywne trzymanie się zasad jest dobre.